Rola sztucznej inteligencji w logistyce
Sztuczna inteligencja wykorzystuje algorytmy i maszynowe uczenie w celu m.in. usprawniania procesów logistycznych, zarządzania zapasami, realizacji zamówień, poprawy wydajności, obniżenia kosztów itp. Choć dla wielu AI w logistyce wciąż brzmi jak pieśń przyszłości, tak naprawdę jest to realne narzędzie, już teraz wykorzystywane przez wiele firmy. Przyjrzyjmy się zatem pięciu sposobom na użycie AI w branży logistycznej.
Automatyzacja i usprawnienie procesów logistycznych
Jednym z najważniejszych zastosowań sztucznej inteligencji jest automatyzacja powtarzalnych czynności. Pozwala to na znaczną oszczędność czasu i minimalizuje liczbę błędów wynikających z czynnika ludzkiego. Takie usprawnienie może obejmować m.in. pakowanie, sortowanie, etykietowanie, ale też analizę danych w celu przewidywania zakupów i ustalenie wymaganej ilości zapasów.
Prognozowanie sprzedaży
Na podstawie danych z różnych źródeł, m.in. historycznych danych dotyczących sprzedaży, trendów rynkowych, a nawet informacji z mediów społecznościowych, AI prognozuje popyt, a co za tym idzie pozwala na optymalne zarządzanie zapasami. Dzięki temu poprawia się wydajność łańcucha dostaw i przyśpiesza realizacja zamówień.
Zarządzanie zapasami
AI pozwala na podejmowanie lepszych decyzji dotyczących zarządzania zapasami dzięki analizie bieżących stanów, wglądu w popyt i podaż itp. Sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę zapasów, uzupełnianie produktów, zamawianie itp. Rozwiązanie to pozwala na zwiększenie precyzji, skrócenie czasu dostaw oraz ograniczenie problemu nadmiernych i niewystarczających zapasów.
Optymalizacja tras w łańcuchu dostaw
Sztuczna inteligencja opracowuje najbardziej efektywny sposób dostawy towaru. Uwzględnia przy tym szereg czynników, takich jak długość trasy, zużycie paliwa, opłaty, warunki drogowe itp. W rezultacie trasy dostawy stają się szybsze i bezpieczniejsze, a koszty – zredukowane do minimum.
Przewidywanie konserwacji
Regularna konserwacja pozwala zachować ciągłość łańcucha dostaw, unikać przestojów i kosztów związanych z naprawą maszyn. Sztuczna inteligencja na podstawie różnych danych analizuje aktualne potrzeby i przewiduje, w jakim czasie dany element magazynu będzie wymagał konserwacji.
Czy człowiek wciąż jest potrzebny?
Sztuczna inteligencja wprowadza wiele rewolucyjnych rozwiązań w branży logistycznej. Warto otworzyć się na nowe technologie i wdrożyć w firmie przynajmniej część z nich. Oczywiście AI nigdy nie zastąpi w pełni człowieka. Decyzją, która wymaga rzeczowej analizy ludzkich specjalistów, jest np. wybór lokalizacji magazynu. W tym wypadku firmy również dysponują pomocnymi narzędziami. Jednym z nich jest wyszukiwarka obiektów magazynowych Panattoni. Pozwala ona na sprawne wyszukanie odpowiedniej przestrzeni dla danej firmy, np. tutaj w województwie podlaskim: https://panattonieurope.com/pl-pl/znajdz-nieruchomosc?region=podlasie . Nowe technologie w połączeniu z ludzkim doświadczeniem i intelektem pozwalają na skuteczne zarządzanie magazynem i łańcuchem dostaw!