Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 3 lutego 2025 02:09
Przeczytaj!
Reklama

ZAPOBIEGANIE MARNOWANIU ŻYWNOŚCI

Marnotrawstwo żywności to powszechny problem jaki występuje w szczególności w zamożniejszych społeczeństwach. W czasach dużego przyrostu ludności na świecie i nierównomiernego dostępu do dóbr, w tym żywności, staje się kwestią coraz ważniejszą z punktu widzenia globalnego bezpieczeństwa żywnościowego. Marnotrawstwo żywności rodzi liczne skutki środowiskowe, gospodarcze i społeczne. Przyczynia się do niszczenia środowiska przez emisję gazów cieplarnianych i innych szkodliwych substancji uwalnianych podczas produkcji żywności, która nie zostanie wykorzystana. Środowiskowe skutki marnotrawstwa żywności dotyczą również nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych, w tym gruntów i wody pitnej oraz wycinki lasów na potrzeby produkcji żywności i niszczenia bioróżnorodności.
  • 15.03.2022 13:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
ZAPOBIEGANIE MARNOWANIU ŻYWNOŚCI

Straty i marnowanie żywności występują na każdym etapie łańcucha żywnościowego, przy czym w państwach wysoko rozwiniętych największe marnotrawstwo żywności ma miejsce w końcowych etapach łańcucha żywnościowego. Zapobieganie marnowaniu żywności przyczynia się do oszczędności po stronie konsumentów i podmiotów gospodarczych, a  odzyskiwanie i zagospodarowanie nadwyżek żywności, które w przeciwnym razie zostałyby zmarnowane, mają istotny wymiar społeczny.

Ograniczenie skali marnowania żywności zostało wpisane w realizację celów zrównoważonego rozwoju, które zostały ustanowione na poziomie państw członkowskich ONZ. Założono w nich zmniejszenie do 2030 roku o połowę ilości marnowanej żywności na mieszkańca w skali światowej w sprzedaży detalicznej i konsumpcji oraz zredukowanie strat żywności w procesie produkcji i dystrybucji, w tym strat powstałych podczas zbiorów.

Unia Europejska zobowiązała się do osiągnięcia tego celu i stara się zapobiegać marnotrawieniu żywności przez poszerzanie wiedzy i świadomości konsumentów, różnego rodzaju kampanie edukacyjne oraz prawidłową redystrybucję żywności i pomiary ilości odpadów w krajach UE.

W Polsce marnuje się prawie 5 mln ton żywności rocznie. Produkcja rolnicza odpowiada za 15,5% marnowanej żywności w całym łańcuchu żywnościowym, a przetwórstwo za 16%, natomiast konsumenci za ok. 60%. Poziom ponoszonych strat zależy m.in. od typu sektora i rodzaju surowca. To oznacza, że za wyeliminowanie problemu odpowiedzialni są wszyscy: od producentów rolnych zaczynając, poprzez przetwórców i sieci handlowe, na gospodarstwach domowych kończąc.

Wspólna Polityka Rolna ma na celu wspieranie tych działań i inicjatyw, które przyczyniają się do ograniczenia strat żywności, w szczególności na etapie produkcji. Przykładem mogą być działania zaplanowane do realizacji w ramach Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023-2027 Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości - w gospodarstwie oraz Rozwój współpracy w ramach łańcucha wartości - poza gospodarstwem, w ramach których  wsparcie uzyskają te operacje, które realizują cele strategii Od pola do stołu, w tym obejmujące ograniczanie strat i marnowania żywności.

 

Jak wygląda marnowanie żywności na różnych etapach łańcucha żywnościowego? Jakie są sposoby ograniczania strat żywności? Co można zrobić aby nie dopuścić do wyrzucania jedzenia? O tym opowiada film, który można znaleźć pod tym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=t_ahL2wElhA

Tipmedia

 

Źródła:

  • Projekt Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, grudzień 2021 r.,
  • fot. www.pexels.com

 

 

 

           

 

 

Projekt finansowany w ramach programu IMCAP Unii Europejskiej.

Treść niniejszego artykułu przedstawia wyłącznie poglądy jego autora i jedynie autor ponosi za niego odpowiedzialność. Komisja Europejska nie przyjmuje żadnej odpowiedzialności za wykorzystanie zawartych w nim informacji.

--- Materiał partnera ---


Reklama
słabe opady śniegu

Temperatura: 0°C Miasto: Krosno

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 9 km/h

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Staż 1980+Treść komentarza: Trzeba porawić częsttliwość kursowania MKS na linii nr 5 (Sanok-Zagórz) bo w niedzielę i święta jest tylko 4 kursy dziennie. Samorządy Sanoka i Zagórza nie potrafią się dogadać a mieszkańcy obu miast stają się zakładnikami tych decyzji. Sprawę pogarsza bardzo słaba alternatywa kolejowa (2 pociagi pośpieszne TLK) i 2 kursy pośpieszne autobusów dalebobieżnych. To nie rowiązuje sprawy dla osób, które nie mają samochodu, starszych i młodzieży!Data dodania komentarza: 21.04.2022, 13:34Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2022-04-15Autor komentarza: Staż 1980+Treść komentarza: Trzeba porawić częsttliwość kursowania MKS na linii nr 5 (Sanok-Zagórz) bo w niedzielę i święta jest tylko 4 kursy dziennie. Samorządy Sanoka i Zagórza nie potrafią się dogadać a mieszkańcy obu miast stają się zakładnikami tych decyzji. Sprawę pogarsza bardzo słaba alternatywa kolejowa (2 pociagi pośpieszne TLK) i 2 kursy pośpieszne autobusów dalebobieżnych. To nie rowiązuje sprawy dla osób, które nie mają samochodu, starszych i młodzieży!Data dodania komentarza: 21.04.2022, 13:34Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2022-04-15Autor komentarza: SASTreść komentarza: Dlaczego zawieszono prace przy budowie łącznika do Ronda Beksińskiego w Sanoku?Data dodania komentarza: 14.09.2020, 09:52Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2020-09-08Autor komentarza: SASTreść komentarza: Dlaczego zawieszono prace przy budowie łącznika do Ronda Beksińskiego w Sanoku?Data dodania komentarza: 14.09.2020, 09:52Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2020-09-08Autor komentarza: ŁącznikTreść komentarza: A jak przebiega w Sanoku budowa łącznika od Ronda Beksińskiego do obwodnicy? Data dodania komentarza: 30.07.2020, 13:43Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2020-07-10Autor komentarza: ŁącznikTreść komentarza: A jak przebiega w Sanoku budowa łącznika od Ronda Beksińskiego do obwodnicy? Data dodania komentarza: 30.07.2020, 13:43Źródło komentarza: Serwis informacyjny 2020-07-10
Reklama